Центральна тема 20 Docudays UA — «Образ майбутнього».
Традиційно кінопрограму супроводжуватимуть дискусії. На фестивалі обговорюватимуть тему справедливості (невідворотне покарання винних у воєнних злочинах); як давати раду травмам війни; як зберегти та донести до наступних поколінь пам’ять про загиблих рідних і друзів, про відбудову після нашої Перемоги; відновлення ґрунтів та вод та про доступність у місті.
Цьогоріч команда обрала для фестивалю мінімалістичний дизайн — чистий білий аркуш. Щоб нікому не заважати малювати в уяві власний образ майбутнього, свою мрію.
«Ми готуємо фестиваль в нестандартний час, влітку. Але тим цікавіше, і тим більше нововведень, — зазначив арт-директор фестивалю Роман Бондарчук. — Тема фестивалю — образ майбутнього. Без сумніву, основний образ — перемога України у війні та покарання воєнний злочинців. А далі багато справ — відбудова країни, репарації, які потрібно і хочеться обговорювати. Наш головний візуальний образ — чистий лист, який запрошує до співавторства. Заохочую щось на них писати і фотографувати постери з вашими візіями майбутнього. За кращі пропозиції дамо квитки на фестиваль. Люди вже взаємодіють з ними на вулицях: зображають квіти, пишуть пропозиції роботи чи реклами».
Українське кіно на фестивалі
До програми увійшли 26 українських стрічок: 12 повнометражних і 14 короткометражних.
Відкриє фестиваль «Ми не згаснемо» Аліси Коваленко. Це ніжний портрет молодого покоління з прифронтових містечок. Похмура реальність не здатна зламати планів героїв і героїнь, які продовжують боротися й сміливо йти назустріч своїм мріям. Також цей фільм представляє Україну у конкурсній програмі DOCU/СВІТ.
Національний конкурс DOCU/УКРАЇНА зібрав 5 кінохітів, що вже встигли побувати на провідних фестивалів світу.
«20 днів у Маріуполі» Мстислава Чернова — документування війни, жорстке, безпосереднє й болісне. Кадри, що лишилися нам як спадок, як згадка, як докази в майбутніх судах, як пам’ятник всім тим людям, що загинули в Маріуполі. «Король Лір: як ми шукали любов під час війни» Дмитра Грешка розповідає про переселенців/-ок, які опинилися в Ужгороді та під керівництвом місцевого режисера ставлять шекспірівську трагедію. Для них — це нові відкриття та досвід арттерапії.
Дія фільму «День незалежності» розгортається протягом одного дня — 24 серпня 2022 року. Це доба з життів «пляжного» поліційного патруля, операторки протитанкового ракетного комплексу, водовоза, мінометника, штурмовика ЗСУ, 14-річної прибиральниці пабу, художниці та народного депутата. «Залізні метелики» Романа Любого розкривають обставини збиття літака MH17. У цій стрічці архівні кадри, перформанс, документальні спостереження сплітаються в препарування риторики російської пропаганди та оприявнення інструментів масового вбивства. «Крихка пам’ять» — інтимне, сімейне кіно, яке створювалося до війни, — у ньому молодий режисер Ігор Іванько фіксує втрату пам’яті свого діда, колись відомого й успішного оператора.
Конкурсна програма DOCU/КОРОТКО представляє 10 українських коротких метрів, які осмислюють нову болісну буденність війни.
Серед спеціальних подій — стрічка «Назовні» режисерки Ольги Журби про життя підлітка Роми, випускника центру реабілітації для дітей, які позбавлені батьківського піклування. Фільм здобув премію The Willy Brandt Documentary Film Award for Freedom and Human Rights.
«Коли весна прийшла в Бучу» Міли Тешаєвої та Маркуса Ленца оповідає про щемкий та кропіткий процес відновлення Київщини після деокупації. Картина отримала приз глядацьких симпатій в категорії «Найкращий документальний фільм середньої довжини» на кінофестивалі Hot Docs. Ще однією спеціальною подією стане показ фільму «Лариса Кадочникова. Війна» Дмитра Томашпольського. Стрічка зосереджена на змінах, які весною 2022 відбувалися з Києвом і людьми зі сфери мистецтва та культури.
До ювілею Docudays UA презентують фільм «П’ятниця, субота, неділя» Катерини Горностай, що зафіксував роботу фестивальної команди над кіновікендом «Надзвичайний стан», що в листопаді 2022 року відбувся в Києві.
На 20 Docudays UA пройде українська прем’єра фільмів-переможців проєкту Civil Pitch 2.0. Це чотири історії, які дають нам змогу осмислити реальність, в якій ми опинилися після 24 лютого 2022 року, та допомагають пережити травми та труднощі сьогодення.
Закриє 20 Docudays UA світова прем’єра нового фільму Сергія Буковського «Іван і Марта». Це відверта кінооповідь про життя та творчість видатного українського дисидента, письменника-шістдесятника й літературознавця Івана Дзюби та його дружини Марти.
Документальні стрічки з усього світу
У міжнародному конкурсі DOCU/СВІТ представлені 10 повнометражних фільмів на різні теми: «Двічі колонізована» Лін Аллуни, «Три жінки» Максима Мельника, «Мовчазна історія» Андерс Сковбʼєрг Єпсена, «Ми не згаснемо» Аліси Коваленко, «Зерна голоду: Україна 1933» Ґійома Рібо, «Ломбард» Лукаша Ковальського, «Купка дилет антів» Кім Гопкінс, «Сім зим у Тегерані» Штеффі Нідерцолль, «Етілаат роз» Аббаса Резає та «Ґорґона» Антоніо Тібальді.
В центральній фестивальній програмі «Образ майбутнього» — 5 стрічок, кожна з яких дає змогу наблизитися до розуміння ідеальної країни. «Відвідувачі» Вероніки Лішкової — історія героїні, якій довелося дістатися краю світу, щоб переосмислити поняття дому й важливості свого місця в рідній країні. «Вбивство журналіста» Метта Сарнецкі оповідає про дослідження обставин смерті репортера-розслідувача та його нареченої, що викрило глибинну корупцію на рівні всієї владної верхівки країни. Фільм «Усі наші серця б’ються в ритмі зірок, що вибухають» Дженніфер Райнсфорд — кіноесей про взаємозв’язок усіх живих організмів на планеті. «Юний Платон» Неаси Ні Чіанайн та Деклана Мак-Ґрата — споглядальна оповідь про революційну школу, де діти початкових класів володіють мудрістю грецьких філософів та мають розвинене критичне мислення. А в серці фільму Акуол де Мабіор «Немає простого шляху додому» лежить дискусія між поколіннями, що прагнуть примирити родину та країну.
До спеціальної програми «Монтажний перехід», укладеної кінокураторкою та культурною менеджеркою Ольгою Бірзул, увійшли чотири документальні хіти. Вони досліджують монтаж як художній метод. Добірка присвячена чоловіку Ольги, Віктору Ониську, талановитому режисеру монтажу з 15-річним досвідом, військовому командиру, що загинув, боронячи Україну.
У фільмі «Похід на Рим» Марк Казінс аналізує знайдену в італійських архівах пропагандистську стрічку «A Noi!». «Аркадія» Пола Райта — фільм-компіляція, що майстерно досліджує, як людство занедбало свій зв’язок із природою та втратило рай на Землі. «Аполонія, Аполонія» Леа Ґлоб — портрет ексцентричної художниці Аполонії Сокол, який режисерка знімала впродовж тринадцяти років. У фільмі «Приватні зйомки» бразильська художниця Жанаіна Наґата досліджує сімейні відео про відпустку молодої родини в Південній Африці, оприявнюючи справжню реальність апартеїду та расової дискримінації.
Програма DOCU/ART осмислює образ майбутнього та війни в цифровому світі. Режисери стрічки «В Україні» Томаш Волський та Пьотр Павлус фільмують досвід війни, просуваючися від західних міст країни до Харкова. «Записки з Еремоцену» Вєри Чаканьової — це кіноексперимент на тему розвитку цивілізації, штучного інтелекту та ролі кіно в цифровому світі. «Процес» Улісеса де ла Ордена висвітлює суд над військовими злочинцями в Аргентині у 1985 році.
Програма DOCU/ЮНІСТЬ вміщає чотири теплі історії дорослішання. У фільмі Морґан Дзюрла-Петі «Надлишок нас врятує» режисерка споглядає за рідним для неї селищем Вільро на Півночі Франції: за страхами, які несе в закритий світ маленького поселення глобалізація, і за скелетами в родинній шафі. «Ширампарі: спадок річки» Лучії Флорес — спостереження за життям родини з перуанського народу ашанінка; тендітна історія дорослішання, де син навчається у свого батька. «Оаза» Жюстін Мартін закарбовує в часі крихку близькість братів-двійнят, які полишають безпечну оазу, ймовірно, останнього літа дитинства. А у «Вівчарі» Маттіаса Жуло та Люсьєна Ру на ірландському західному узбережжі чоловік поспішає передати ремесло вівчарства своєму онукові.
Серед особливих подій фестивалю — спільний із Краківським кінофестивалем показ фільму »Жодних слонів у кімнаті» Клари Клейнінґер. Через історії дресирувальників/-ць, які втрачають роботу й намагаються вижити в новій реальності, цирк у Бухаресті стає дзеркалом перехідних процесів, що відбуваються у всій Східній Європі впродовж останніх тридцяти років.
У партнерстві з київським кінофестивалем кіно на теми ЛГБТ+ SUNNY BUNNY відбудеться показ стрічки «Кокомо-Сіті» від режисерки-дебютантки Д. Сміт. Фільм заснований на відвертих інтерв’ю з чотирма темношкірими транс-жінками та секс-працівницями. Стрічка отримала «Приз глядацьких симпатій» на Берлінському кінофестивалі та нагороду «NEXT» за новаторство на кінофестивалі «Санденс».
Дискусії та обговорення
Важливою частиною фестивалю є правозахисні події та індустрійні зустрічі.
Так, програма DOCU/КЛАС стане відкритою дискусійною платформою, що дозволить критично помислити зміни в професійних підходах кінематографісток і кінематографістів. Усі три події програми під час фестивалю зможуть відвідати всі охочі в залі «Класік» кінотеатру «Жовтень».
DOCU/ПРО — це 10 потужних дискусій і майстеркласів для індустрії, що відбуватимуться в кінотеатрі «Жовтень» та онлайн з 3 до 7 червня.
Заходи правозахисної програми RIGHTS NOW! організовано спільно з командою «Архіву війни». У фокусі обговорень — образ майбутнього, частиною якого є відновлення після нашої перемоги.
Міждисциплінарна мистецька програма DOCU/СИНТЕЗ «Фрагментарна експозиція» розгляне джерело образу майбутнього в спогадах, архівах, свідченнях, снах і уривках особистих переживань спільного досвіду.
Перший акцент програми — робота миткинь і митців з архівами, свідченнями та документацією як спосіб опрацювання травматичного досвіду. Його розкриватиме відеоінсталяція українського медіахудожника Євгена Арлова, а також тематична дискусія, присвячена роботі мистецтва зі свідченнями та досвідом травми.
Другий фокус — робота з «его-документами» (автобіографіями, мемуарами, щоденниками, листами, сповідями, заповітами, приватними бесідами). Його втілюватимуть аудіоінсталяція на основі проєкту Центру міської історії у Львові «Документування досвідів війни. Щоденники та сни війни» та лекція Богдана Шумиловича, керівника «Міського медіаархіву».
Як потрапити на фестиваль
Фестивальні покази відбуватимуться на Подолі, в кінотеатрах «Жовтень» (вул. Костянтинівська, 26) та KINO42 (вулиця Костянтинівська, 11Б).
Вартість квитків: 60-120 грн (студентам — 30-60 грн). Пенсіонери, учасники бойових дій та ветерани війни можуть отримати квиток на показ безплатно. Квиток є дійсний тільки за умови пред’явлення посвідчення контролеру під час входу у глядацьку залу.
14 фільмів із програми 20 Docudays UA будуть доступні до перегляду в онлайн-кінотеатрі DOCUSPACE.
Протягом глядацьких днів 9–11 червня в кінозалах глядачі зможуть переглянути стрічки-переможниці конкурсних програм та фестивальні хіти.
До 29 травня включно змога придбати абонемент за зниженою ціною (750 — звичайний, 500 — студентський). З 30 травня вартість абонементу складатиме 1200 грн., студентський — 700 грн.
До слова, фестиваль є інклюзивним. Майже всі фільми фестивальних програм 20 Docudays UA матимуть описові субтитри, а 10 стрічок із програми — аудіодискрипцію (звукоопис). Усі заходи правозахисної програми RIGHTS NOW! також супроводжуватиме переклад жестовою мовою.
Ювілейний 20 Docudays UA відбувається за підтримки Посольства Швеції в Україні, Посольства Швейцарії в Україні, Українського культурного фонду, Посольства США в Україні, Посольства Ірландії в Україні, Посольства Данії в Україні, Посольства Бразилії в Україні, Польського інституту в Києві та Чеського центру Київ. Думки, висновки чи рекомендації не обов’язково відбивають погляди урядів чи благодійних організацій цих країн.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua