З матеріалами виставки можна ознайомитися за допомогою смартфону. Фото: Олексій Самсонов
Експозиція складається з 30 постерів, присвячених російській пропаганді, а за допомогою мобільного застосунку можна взаємодіяти з зображеннями та дізнатися особливості маніпуляцій.
Сьогодні, 24 квітня у вестибюлі станції метро «Золоті ворота» презентували виставку «Справжні причини війни, або як працює російська пропаганда». Проєкт реалізовано ГО «Європейський Інститут Чорнобиля» у партнерстві з ініціативою «НотаЄнота».
Зображення на плакатах створені за допомогою штучного інтелекту. Фото: Олексій Самсонов
Виставка розміщена у вестибюлі станції метро Золоті ворота. Фото: Олексій Самсонов
Спеціально для виставки засновник ГО Європейський Інститут Валерій Коршунов з використанням штучного інтелекту створив унікальні яскраві плакати. Якщо завантажити мобільний додаток edAR, з ними можна взаємодіяти, завдяки доданій реальності.
Також на віртуальній виставці у мобільному додатку докладно пояснюється, як побудована система російської пропаганди, розвінчуються відомі фейки та маніпуляції, що роками працюють проти України. І головне — показується, до чого це може привести на прикладах війни.
Автор ідеї виставки Валерій Коршунов давно працює з новітніми технологіями. Його команда розробила додаток Chornobyl APP, проводила інтерактивні виставки із залученням доданої реальності.
Валерій Коршунов представив проєкт дистанційно. Фото авторки
«Ми вирішили зробити проєкт, який допомагатиме Україні. Звернулися до теми фейків та медіаграмотності, з якої починали 5 років тому. Україна має досвід інформаційної війни, ми знаємо наративи, які просувають російські медіа, — зазначив Валерій Коршунов. — Завдяки новітнім технологіям змогли візуалізувати події, які не можна було побачити, як захоплення ЧАЕС чи окупація Бородянки».
До підготовки проєкту приєдналися Альона Романюк, засновниця ініціативи «НотаЄнота». Символом її ініціативи став єнот, якого росіяни викрали з Херсону. Врятувати єнота з пропагандистського полону можна простим способом — розвивати навички критичного мислення.
Альона Романюк понад шість років займається темою фактчекінгу, спростовує фейки, пояснює, як працюють маніпуляції. Ініціатива розробила антифейкові інтелектуальні ігри «НотаЄнота», в які грають у понад 100 навчальних закладів. На основі реальних прикладів дітям пояснюють, як працює пропаганда і як розвивати критичне мислення. Також створила проєкт «По той бік путінської брехні», де з командою фактчекерів розвінчували методичку на сайті кремля про «один народ».
Фактчекерка Альона Романюк. Фото авторки
«На виставці в інтерактивній формі ми пояснюємо, які методи і технології використовує російська пропаганда, щоб викривляти те, що відбувається, як насаджує міфи і наративи, які створюють псевдореальність, — розповіла Альона Романюк. — Один із них — це розмивання інформаційного простору. Так сталося з катастрофою рейсу МН17. Скільки версій вносила росія для того, щоб максимально викривити реальність. Створила навіть англомовний сайт, де публікувала альтернативні версії з посиланням на псевдоекспертів і неіснуючих свідків. Або ракета, яка влучила у житловий будинок у Дніпрі. росія почала одразу вкидати десятки версій: що це не російська ракета, що це був вибух газу тощо».
За її словами, основними правилами пропаганди, що визначені ще 1931 року та які використовує росія, є: створити ворога («ми» і «вони»), спиратися на емоції, не відкривати авторство (приховувати джерело повідомлення). Ці та інші технології ілюструються конкретними прикладами.
Виставка розповідає, як працює російська пропаганда. Фото: Олексій Самсонов
Виставка розповідає, як працює російська пропаганда. Фото: Олексій Самсонов
Відвідувачі виставки дізнаються, що таке пропаганда, які її методи та правила, а також про агентів кремля, двійників путіна, ботів, переписування історії, образ українців у російській культурі тощо. Текст супроводжують 3D моделі, аудіо та відео.
«Ми хочемо говорити до людей, які кажуть, що вони поза політикою або не цікавляться політикою. Або хочуть дізнатися більше у простій і зрозумілій формі, — зазначила фактчекерка. — Виставка та інтерактивні формати допомагають зробити це зручним і цікавим. Пропаганда як радіація — може бути непомітною, але її наслідки руйнівні. Тому важливо розрізняти маніпуляції, вміти захистити себе та своє інформаційне середовище».
Завдяки доданій реальності, плакати «оживають». Фото авторки
За словами Світлани Коршунової, продюсерки виставки та мобільного додатку edAR Exhibition, наразі вже є домовленості на проведення виставки в Іспанії, Франції, Словаччині, Чехії. Планується показати її ще у 20 країнах світу. До слова. проєкт має супровід кожного експонату українською та англійською мовами.
Всі охочі мають змогу влаштувати ХR- виставку (термін ХR об’єднує новітні технології, як VR, AR та MR, тобто віртуальна, доповнена і змішана реальність) в школах, інститутах, культурних та громадських закладах в Україні та по всьому світі, з метою підвищення власної інформаційної захищеності. Для цього достатньо залишити заявку. Організатори надішлють плакати в електронному варіанті, і їх можна буде роздрукувати самостійно. До кінця року виставку сподіваються показати у 5 тисячах шкіл України.
Проєкт розроблено: ГО «Європейський Інститут Чорнобиля» у партнерстві з ініціативою «НотаЄнота» в рамках проєкту «Термінова підтримка ЄС для громадянського суспільства», що впроваджується ІСАР Єднання за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Побачити «Справжні причини війни, або як працює російська пропаганда» кияни мають змогу у вестибюлі станції «Золоті ворота» до 24 травня.
25 квітня у музеї «Чорнобиль» розкажуть про радіаційну безпеку та обстеження деокупованої Київщини. Експозиція та презентація від фахівців Державного науково-технічного центру з ядерної та радіаційної безпеки приурочені до 37-х роковин аварії на ЧАЕС.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua