Павло Ласкавчук у ролі Анхіза. Фото: театр «Берегиня»
Постановка «Енеїда» Київського академічного театру українського фольклору «Берегиня» подає знаний твір Котляревського через призму нашого часу, відкриваючи в ньому нові грані.
Поему «Енеїда» Іван Котляревський написав в кінці XVIII — на початку XIX столітть — в добу становлення романтизму і націоналізму в Європі, на тлі ностальгії української еліти за козацькою державою, ліквідованою Росією в 1775—1786 роках. В її основі — сюжет однойменної класичної поеми римського поета Вергілія.
Для української історії та літератури вона прикметна тим, що є першою масштабною пам’яткою українського письменства, що укладена розмовною українською мовою. Поема започаткувала становлення новочасної української літератури. Є унікальним джерелом з українознавства, українського побуту та культури XVIII століття.
Як і оригінал, сюжет описує пригоди троянського отамана Енея. Проте у викладі Котляревського вони подаються в антуражі тогочасної української культури. Після зруйнування батьківщини ворогами, Еней разом зі своїм козацьким військом шукає місця, де зміг би заснувати майбутню імперію. У його поневіряння втручаються боги, намагаючись хто допомогти, а хто завадити його подорожі.
Сучасну інтерпретацію «Енеїди» на сцені здійснили у театрі «Берегиня».
За словами режисерки-постановниці Тетяни Авраменко, ідея постановки виникла доволі давно. Адже «Енеїда» є настільки потужним матеріалом, що автоматично перетворює її на мрію для режисера, а тим пак в театрі українського фольклору. Але остаточне рішеня постановки було прийнято після 24 лютого, коли плани театру мали бути переосмислені.
«Усім з дитинства відомі перші рядки твору:”Еней був парубок моторний». Перед собою ми поставили питання, а чи дійсно Еней вже «був», чи є ще на нашій землі такі Енеї, що не бояться ні пекла ні раю, вірно прямуючи до своєї мети, — розповіла «Вечірньому Києву» Тетяна Авраменко. — Вистава аналізує твір через призму нашого часу, відкриваючи в ньому нові грані, що стали зрозумілі глядачу протягом останнього часу, хоч і закладені були ще давним-давно».
Герої «Енеїди». Фото: театр «Берегиня»
У новій виставі на сцені вперше з’являється персонаж «Муза», до якої в самому творі час від часу звертається Котляревський. Гурт козаків- троянців, що мандрує разом з Енеєм, представлений не тільки чоловіцтвом.
«Оскільки сучасна війна відкрила для нас безліч жіночих імен, які гідно боряться за нашу землю на рівні з чоловіками, — пояснює режисерка. — Переосмислення такого персонажу, як демонеса Тезифоня, призвело до розуміння, що в сучасному контексті це є „пропаганда“, бо саме вона призводить до таких наслідків, як і ця міфічна істота».
Добором фольклорного матеріалу займалась Ірина Бонковська, а оригінальні аранжування, що поєднують в собі старовинну і сучасну музику створювались оркестром театру під керівництвом Юрія Мілевського.
Музична концепція базується на музиці визвольної боротьби в історичній перспективі. Якщо початок вистави увінчують пісні козацької доби (до прикладу “ Нумо браття всі до зброї»), то в подальшому разом з героями глядачі помандрують до пісень української революції, повстанських пісень і аж до сьогодення. Фінальний бій між Енеєм та Турном відбувається під марш УПА, що нині став маршем збройних сил України. А в післямові від театру додали композицію, складену з цитат пісень сьогоднішньої війни, які фольклористи майбутнього збиратимуть і плекатимуть як нашу музичну спадщину.
Щодо соціально- побутового музичного матеріалу, то у виставі використали фольклор записаний на територіях, що найбільше постраждали від дій окупанта, у Донеччині та Луганщині.
«Окрім визвольної музики ми послуговуємось щирим козацьким жартом, сповненим бойового шаленства. Гумор вистави має солонуватий присмак заліза козацьких шабель, де в боях здобувається така не легка та омріяна Перемога», — зазначила директорка-художня керівниця театру Ільїна Генсіцька-Семенцова.
До постановки залучений весь творчій склад театру, поділений на 2 групи. Тож в кожній вистави задіяні по 15 акторів та артисти оркестру.
Музична комедія козацького герцю «Енеїда»
Коли: 15 грудня о 18:00, 16 грудня о 19:00, 18 грудня о 17:00
Де: Київський академічний театр українського фольклору «Берегиня», вулиця Івана Миколайчука, 3А.
Вартість квитків: 250 грн. Можна придбати онлайн або забронювати за тел. 098 532 93 93
Театральний грудень: які вистави показують у столиці.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua