Освітні реформи, якщо вони кардинальні, іноді бувають дуже руйнівними, — Володимир Нікітін

Володимир Нікітін

У столиці філософи, богослови та освітяни обговорять концепцію майбутнього розвитку країни.

У Києві відбудеться форум «Освіта Дивосвіту», присвячений трансформаціям освіти. Під час форуму відомі і авторитетні особи відверто обговорюватимуть зміни в освіті, що спроможні забезпечити трансформацію України й українців.

Одним зі спікерів є філософ, доктор культурології, професор, засновник проєкту Foundation for Future Володимир Нікітін. «Вечірній Київ» провів бліцінтерв’ю із відомим філософом.

 — На вашу думку, яке завдання форуму?

— Важливо, що зберуться люди, які розуміють, що необхідні глибинні, а не поверхові зміни у нашій освіті. Важливо, що в основі концепції форуму є книга військового капелана Андрія Зелінського «Семенові зорі».

На мою думку, нова концепція завжди приходить через поетичне бачення, а наука йде слідом. Про засновницьку роль поезії писав Гайдегер. На форумі буде багато спікерів, які розкажуть своє бачення майбутнього.

 — Це ж досить незвично, що форум в часи війни спирається на книгу?

 — На непросту книгу. Вона належить отцю Андрію Зелінському, військовому капелану. Дух цього твору про освіту воїна. І тут є безпосередній вплив, бо шлях воїна напряму впливає на розуміння освіти. Як каже одна притча — в присутності справжнього майстра-воїна бою не починають.

— Ви виступаєте у панелі, що має поетичну назву «Софійної мудрості».

— Навіщо освіта коли вона не веде до мудрості?

— Як пояснювати це, зокрема дітям?

 — Освіта — це не про дітей. На мою думку — освіта для дорослих. А дітей навчають і виховують. Коли дитина стає дорослою і отримує своє бачення, зрозуміє що її розуміння та досвід не співпадає з тим як її вчили то починає думати та шукати і тоді може отримати освіту. Освіта складається і з виховання, навчання і приготування до того, щоб зайняти своє місце у суспільстві (стати вчителем чи фахівцем у якійсь галузі) і самотворення. А мудрість — це коли ми можемо зрозуміти, коли та як щось треба змінювати, наприклад, знову навчатися, перевиховуватися (наприклад, ви потрапляєте у середовище із іншою культурою) чи треба щось робити з собою.

Мудрість — це здатність бачити необхідність змін. У нас освітою називають навчання та підготовку до якогось фаху. А про виховання мало говорять і тільки для дітей. А про самоосвіту тобто творення себе взагалі нема.

І тому, коли робити нову освіту, то треба брати до уваги три моделі, які описують освіту і суспільство.

 — Розкажіть про ці моделі детальніше.

— Перша модель, найбільше поширена зараз, коли освіта обслуговує суспільство, відтворює його загальний рівень, готує його продовження, друга — коли в малих групах формують нове суспільство, саме вони забезпечують кардинальні зміни, наприклад, коли у Англії Бекон і його послідовники в малих групах спрямовували науку у той бік, що забезпечив виникнення індустріальної революції. І це зробило Англію Великобританією, найбільш могутньою країною. А почалося все з малих груп, що мали зовсім інший світогляд, освіту, ніж церковна.

Такі ж правила діють і в сфері науки. Наприклад, так творилась квантова фізика та квантова картина світу. А є ще модель освіти, коли людина вибудовує себе. Це давня традиція ашрамів, монастирських шкіл просвітлення, Вальдорфські школи.

 — Як їх поєднувати?

 — Мудрість правління суспільством у тому, щоб всі три моделі були разом. Не можна, щоб суспільство жило на одній. І це якраз те, про що закладено в ідеї форуму — множинність освіти. Не якась ідеальна модель, а множинність.

До слова — це притаманне українській культурі, яка по своїй суті барокова, багатогранна. До слова, не випадково у центрі нашої столиці, а значить і України стоїть храм святої Софії — це символ мудрості.

 — На вашу думку, з чим пов’язана ця багатогранність?

 — Україна завжди була поетична, замріяна з одного боку, і дуже ділова з іншого. Якщо ми будемо обирати якусь одну ідеальну модель, то будемо руйнувати дух української освіти. Але та освіта яка у нас є теж необхідна, бо не можна реформувати освіту категорично, ламаючи її. Освітні реформи, якщо вони кардинальні, іноді бувають дуже руйнівними. Нове треба вирощувати поруч.

 — А які небезпеки можуть чекати на цьому шляху?

— Зараз у світі є дуже потужний напрям трансгуманізму. На це працюють великі корпорації. Це коли освіта — це робота із інформацією і штучним інтелектом, який стане більш потужним, ніж людина. А людина постає, як проміжна стадія в творенні надпотужного інтелекту.

А я і багато хто спрямований в іншу сторону, на підсилення людського інтелекту і входження в ідею творення духовного людства. Звернення до концепції Вернадського.

Важливо, щоб у майбутньому була спрямованість не на технології, і не тільки на людину, а на людство. На відтворення людства.

 — На кого розрахований форум насамперед?

 — Цілями Форуму є долучення до сильного ком’юніті особистостей-змінотворців, спілкування з людьми що думають, щоб побачити майбутнє під новим кутом та дізнатися про практичні кейси виховання особистостей. Але водночас це не наукова конференція, а світоглядна. Тому цікаво буде всім, хто бажає змінювати світ і себе в тому числі.

Зараз готується до друку моя нова книга про «мудрість освіти», тоді цілком можливо, буде інша по змісту конференція.

Наталка МАРКІВ, «Вечірній Київ»

Sourse: vechirniy.kyiv.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *