У багатьох медзакладах зберігають медичні картки. Колаж: Наталя Слінкіна
Паперові картки за якими не звертаються понад 5 років можуть переміщати в архів.
В Україні вже декілька років діє електронна медична картка. Усі звернення пацієнта лікар фіксує в системі охорони здоров’я. Це надійно і зручно, як для лікарів, так і пацієнтів.
Водночас у більшості українців є паперові аналоги, в яких дублюють «цифрову» інформацію. І в багатьох киян ці картки зберігаються у амбулаторіях. У деяких медичних закладах відмовляються від такої практики і пропонують пацієнтам їх забрати. А ті картки, за якими не зверталися понад п’ять років — переміщатимуть у архів. Про це «Вечірньому Києву» розповіла заступниця директора медичного обслуговування Центру первинної допомоги №2 Дарницького району Наталія Шаповал.
Наталія Шаповал
— Медичні картки мають бути електронні чи паперові. Який порядок збереження інформації про хвороби пацієнтів?
— Можу розповісти щодо нашого центру первинної допомоги. Ми працюємо в електронній системі охорони здоров’я (ЄСОЗ) — це одна з вимог НСЗУ і МОЗ. Під час прийому лікар вносить дані про результати обстеження в базу. При чому, якщо ведеться електронна картка, то робити паперовий дублікат не обов’язково. Але на бажання пацієнта за результатами огляду йому роздруковують все те, що внесено в картку: призначення, діагноз.
Медична установа створена у 1997 році. Колись це була центральна районна поліклініка і в реєстратурі накопичилося дуже багато карток. І є такі за якими не зверталися понад 10-15 років. Ми не знаємо, що сталося, або людина виїхала, або забула про картку. Щоб впорядкувати цю всю документацію, ми почали перевіряти, чи є люди, паперові картки яких зберігаються у нашій системі, чи мають укладені декларації з лікарями. І паралельно через сімейних лікарів пропонуємо людям забрати свої медичні картки, бо там є результати аналізів, обстежень які згодом можуть знадобитися.
— Який термін зберігання паперових карток у медичних закладах?
— Згідно з нормативними актами, якщо людина помирає, або за карткою не звертаються 5 років, то її переміщають у архів, а потім списують. Я як лікар вважаю недоцільним знищення карток, тож усім, хто виявить бажання ми видаємо картки на руки.
— Чи є крайній термін до якого треба забрати картки?
— Ні, чіткої дати нема. І такого розпорядження, що, мовляв, заберіть усе до нового року у нас нема. Але особисто я рекомендую тримати картку вдома. Реалії нашого часу такі, що ми не можемо гарантувати збереження інформації. Так внаслідок обстрілів була пошкоджена одна із амбулаторій разом із документацією, у тому числі й картками.
І я вкотре хочу нагадати киянам, що всі ті дані, які внесені в електронну картку пацієнта можна переглянути, роздрукувати. У тому числі всі щеплення, які виписують для «форми 063», що необхідна для відвідування садочку, школи і різних заходів для дітей. А якщо людина має хронічні захворювання, то там вміщені всі дані.
У поліклініках зберігають сотні медичних карток пацієнтів. Фото з відкритих джерел
— Через те, що перейшли на електронну форму картки, що робити з тими даними, які не були внесені в базу. Чи лікар зобов’язаний вписувати їх?
— Якщо ми говоримо про заключення, які були приміром 10 років тому, то лікар не зобов’язаний вносити ті дані, які були у картці до того моменту, укладеного договору. Але у кожному окремому випадку із кожним окремим пацієнтом, запис може мати певну цінність і лікар може його внести. Це важливо, коли люди планують проходити МСЕК чи іншу комісію, і лікарю важливо показати динаміку хвороби, як вона розвивалася і прогресувала.
У таких випадках, коли записи важливі, то сторінки сканують і прикріпляють у електронній картці. Але, наголошую, не всі записи потребують перенесення з паперу у електронний вигляд.
До слова, це була б гарна ідея, коли б самі пацієнти могли відсканувати і додати інформацію у свій кабінет, щоб це збереглося у медичній інформаційній службі.
— А які труднощі із електронними медичними картками виникають у лікарів?
— О, історія ведення таких карток це тема для великого окремого матеріалу (сміється лікарка). Багато наших пацієнтів роз’їхалися різними регіонами і навіть країнами. Але наші лікарі намагаються комунікувати з ними, і не завжди пацієнти сприймають це адекватно. Шукають якісь підтексти, підводні течії, підозрюють, що лікар намагається неправомірно заробити і для цього шукає пацієнта. А все просто, лікар має раз у рік проконсультувати пацієнта, дізнатися, як у нього справи, чи є якісь скарги, нагадати про те, що треба пройти профілактичний огляд, Наші пацієнти ще не зовсім обізнані у особливостях ведення електронної картки, а насправді це дуже зручний інструмент.
За фахом я лікар педіатр. Деякі мої пацієнти, опинилися в інших містах, то я комунікую з їхніми батьками. Нагадую, що всі щеплення внесені у систему і їх можна переглянути в електронному вигляді, показати іншому лікарю, щоб оцінити, які щеплення ще потрібні, бо календар щеплень відрізняється у різних країнах.
Електронна картка надзвичайно зручний інструмент, яка, як на мене, потребує додаткової інформаційної підтримки і роз’яснення.
У електронні картки доступні пацієнтам. Фото з відкритих джерел
— Хто має проводити цю інформаційну кампанію?
— Кожен медик на своєму рівні. Я пояснюю на своєму рівні, мої колеги на своєму. Батьки моїх пацієнтів молоді люди і їм простіше це зрозуміти. Сімейним лікарям, які мають справу із людьми похилого віку дещо складніше, бо цю інформацію треба донести і їм, і їхнім родичам. Старшим людям дещо важче сприйняти, що рецепт чи призначення — це не написаний від руки папірчик з печатками. Знаю це на особистому досвіді, бо моїй бабусі 94 роки, і пам’ятаю її обурення і нерозуміння, коли вона отримала перший електронний рецепт. З часом вона звикла і оцінила, що це зручно.
— З появою електронних рецептів та електронної картки потроху зникає така особливість, як «лікарський почерк»… Але якщо серйозно, то хто має доступ до усіх медичних даних?
— Кожен заклад має свою інформаційну систему збереження інформації. Переважно це Хелсі, але є і інші. І я, як пацієнт, маю свій додаток у Хелсі. У ньому я бачу всі свої прийоми у лікаря, щеплення, процедури які проходила, рецепти, лікарняні тощо.
— Чи може лікар через цей додаток спілкуватися з пацієнтом?
— Може, але у нас є низка зауважень про які ми повідомляємо розробникам і листами і при зустрічах. І вони багато в чому прислухалися до наших прохань і зробили, але це не настільки зручно, як би мені хотілося.
— Чи є можливість нагадування про щеплення?
— Так, і ми це робимо. Також я б хотіла мати можливість через систему нагадувати і пацієнтам про необхідність раз у рік проходити профілактичні огляди. Зараз сімейний лікар, терапевт раз у рік має зв’язатися зі своїм пацієнтом, щоб дізнатися про стан здоров’я чи є якісь зміни, чи вживає якісь ліки, чи потрібне корегування прийому медичних препаратів.
Знаю від своїх колег, що не всі пацієнти сприймають це нормально. Тому коли пацієнт бачить, що йому телефонує лікар, не варто фантазувати, що за дверима амбулаторії вас чекає воєнком. Хоча у нас є і випадки гарної комунікації лікарем, коли люди дякували за увагу. Профілактика хвороб, щеплення — це важливо і про це треба нагадувати систематично.
Читайте також: Противники вакцинації повертаються з-за кордону у Київ і щеплюють дітей, — сімейна лікарка з Дніпровського району
Наталка МАРКІВ, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua