Андрій Ковальов розповів про ситуацію із використанням української мови в садочках. Фото: Наталка Марків
Покращити мовну ситуацію готові допомогти учасники проєкту «Спільномова».
Батьки сподіваються, що української мови їхніх дітей мають навчити в садочку, а потім у школі. Яка насправді ситуація в дошкільних закладах взялася з’ясувати ГО «Спільномова» і їхні висновки були невтішні. Тільки 12% дітей мають домінантну українську. При тому, що 51% опитаних батьків впевнені, що їхні сини і доньки говорять рідною у навчальних закладах.
«Очевидно, що є проблема із використанням української у дитячих садках. Проте ми не хочемо створювати конфліктних ситуацій, наголошувати на необхідності говорити „солов’їною“. Ми розуміємо, що є закон про мову, його повинні дотримуватися у навчальних закладах, водночас необхідно пояснювати батькам переваги вільного володіння мовою для успішного навчання дитини», — розповів співзасновник ГО «Спільномова» Андрій Ковальов.
Він поділився, що усвідомив, наскільки великою є ця проблема, коли з’ясував, що його чотирирічний син із ще однією дитиною єдині україномовні діти у групі. І ніхто не бачить проблеми, а навпаки є активні батьки, які наполягають, щоб з їхнім сином спілкувалися російською. І саме за ініціативи таких активістів групи часто переходять на недержавну мову. Тому є батьки, які спеціально шукають для своїх діток приватні заклади, що гарантують спілкування українською.
«У нас на території за замовчуванням всі спілкуються українською. Бувають випадки, що діти не розуміють якихось слів, то ми шукаємо спільнокореневі з російською, або показуємо предмети називаючи їх. І це чудово працює», — розповіла співзасновниця садочку «Пацьорки», школи «Довкола» Вікторія Гагара.
Щоб допомогти батькам зрозуміти, який рівень володіння української у їхніх дітей вони можуть звернутися у центрі розвитку мовлення та мовних вимірювань в Українській школі вільних наук, що на Подолі (вулиця Турівська, 12).
До слова, зі своїми рекомендаціями щодо створення україномовного середовища члени громадської організації готові ділитися з керівництвом державних садочків. А також ділитися цікавими навчальними матеріалами та методиками із вихователями, адже саме на їхні плечі лягає відповідальність за мовне середовище у групах.
Нагадаємо, наприкінці березня Постійна комісія Київради з питань з питань освіти, науки, сім’ї, молоді та спорту затвердила пілотний проєкт вимірювання мовленнєвого розвитку за методикою ГО «Спільномова» у школах та дитсадках Дарницького та Солом’янського районів столиці.
А 20 квітня Київрада затвердила Концепцію ствердження української мови в усіх сферах суспільного життя міста Києва на 2023-2025 роки.
У документі передбачено надання підтримки всім, хто планує перейти або вже переходить на українську, створення українськомовного середовища в усіх сферах життєдіяльності міста.
Для цього створять систему зручних і доступних всім киянам офлайн та онлайн послуг для вивчення та практикування української мови, організацію осередків українськомовного середовища в усіх районах.
Наталка МАРКІВ, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua