Включення мозаїк до переліку виявлених об’єктів рятуватиме панно від «утеплення» стін. Фото: Тетяна Асадчева
Це необхідно зробити, щоб вберегти їх від руйнування.
У Києві збереглося чимало творів монументального мистецтва 1950-80-х років — мозаїки, керамічні панно, вітражі, живопис, які яскраво відображають характерний для модернізму синтез мистецтв. Утім вони руйнуються і їх руйнують власники будівель, перебудовуючи чи утепляючи стіни. У Департаменті охорони культурної спадщини КМДА наголошують, щоб зберегти ці твори від руйнування, необхідно їх включити до переліку виявлених об’єктів та до Державного реєстру нерухомих пам’яток.
Для цього Департамент разом із Київським науково-методичним центром по охороні, реставрації та використанню пам’яток історії, культури і заповідних територій (КНМЦ) розпочали роботу з вивчення творів монументального мистецтва для подальшого їх включення до переліку виявлених об’єктів та до Держреєстру. І частину монументальної спадщини вже захищено.
Так, завдяки співпраці Департаменту, КНМЦ та громадськості до Реєстру вже занесли знамените панно на ресторані «Вітряк» (просп. Глушкова, 1). Виготовленням мозаїки займалися відомі художники Віктор Зарецький, Алла Горська і Борис Плаксій.
Панно «Вітер». Фото: Rasal Hague, Вікіпедія
Окрім того, статус виявлених об’єктів культурної спадщини вже наданий двом творам видатного художника-монументаліста Федора Тетянича.
Йдеться про мозаїчне панно (оригінальна авторська техніка) «Квітучі сади» або «Україна молода» на фасаді невиразної з архітектурного боку будівлі на Дарницькому бульварі, 23 та панно «Наука» на стіні корпусу № 18 факультету інформатики та обчислювальної техніки КПІ.
Панно «Наука». Фото з відкритих джерел
Панно «Україна молода» також занесений до Державного реєстру як пам’ятка місцевого значення.
«На захист миру», 1968. Автори: Іван Литовченко, Володимир Прядка. Проспект Берестейський. Фото: пресслужба КМДА
До переліку виявлених об’єктів у 2022-2023 роках Департамент включив ансамбль мозаїчних панно на торцях житлових будинків на Берестейському просп., 17-27. Серія панно створена у 1967-1979 роках четвіркою найвідоміших авторів, які стояли біля витоків монументального мистецтва України у другій половині ХХ ст.
До слова, у Києві є досвід із відновлення та реконструкції мозаїк та панно. Зокрема на Центральному автовокзалі друге життя отримали мозаїки Ади Рибачук та Володимира Мельниченка. На них зображені київські пейзажі, столичні автотраси, автомобілі й автобуси. У мозаїчно-керамічному панно використовувалося поєднання керамічної плитки й кольорових цементів.
Читайте також: Мозаїки Галини Зубченко та Григорія Пришедька — шедеври монументалістики у столиці.
Наталка МАРКІВ, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua