За статистикою половина ДТП відбувається саме з настанням темряви. Це пояснюється не лише гіршою видимістю на дорозі, а й процесами, що відбуваються в організмі людини в нічний час. Зазвичай, знижується концентрація уваги й швидкість реакції, а до загального стану додається швидша втомлюваність й перенапруга очей.
Головний лікар медцентру “Новий Зір” у Дніпрі Олексій Чуйко дає 5 лайфхаків, які допоможуть на 100% задіяти очі у пітьмі й бачити, наче сови, попри зовнішні обставини.
1. “Не вхопіть зайчиків від фар”. Зараз на машинах часто встановлюють галогенові або сині (ксенонові) лампи, від засліплення яких зір повертається значно повільніше. Тож якщо водій зустрічного авто вчасно не вимкнув дальнє світло, дійте таким чином. Відведіть погляд вниз і праворуч. Біла смуга, яка позначає край дорожнього полотна, допоможе вам орієнтуватися за поганої видимості. Їдьте вздовж лінії, але задійте бічний зір, щоб стежити за машиною, яка наближається.
Коли ж вас засліплює транспорт, що рухається позаду, переведіть дзеркало заднього огляду у верхнє положення або ж пропустіть цю автівку вперед.
2. Лазерна корекція зору, щоб позбутися окулярів. Ті, хто носять окуляри, знають, як вид лінз й оправа впливає на радіус огляду. Так, розмитість картинки і дискомфорт у разі погляду на периферію зменшують саме асферичні лінзи, які й призначені для водіїв. Щодо оправи, то вона має бути тонкою, аби не обмежувати боковий зір, а дужки – кріпитися не до середньої частини, а до верхньої.
Проте, щоб не залежати від окулярів, найкращою альтернативою є лазерне коригування зору, яке розв’яже проблеми з міопією, далекозорістю чи астигматизмом. У медцентрах “Новий Зір”, наприклад, виправляють міопію до –10,0 D, далекозорість – до +5,0 D, астигматизм – до 6,0 D.
3. Нічні окуляри. Зараз виробники пропонують спеціальні технології, які допомагають контролювати ситуацію на дорозі в період темряви. Жовті антиблікові лінзи із дзеркальним напиленням зменшують ореоли, спалахи, відблиски й інші світлові завади, що відволікають водія. Окуляри підвищують контрастність видимих кольорів, а завдяки усуненню відблисків контури предметів стають чіткішими. Також лінзи поглинають світло фіолетово-синього спектра, який є основним для всіх видів фар.
4. Зволожувальні краплі. Через вентиляцію в салоні й нестачу освітлення висушується слізна плівка в оці, що призводить до печії, свербіння, швидкої втоми й погіршення зору. Виникає так званий синдром сухого ока. Позбутися цієї проблеми можна, якщо споживати достатню кількість води (зважте, не кави або чаю, бо вони, навпаки, зневоднюють організм) і провітрювати салон. Проте це не дуже зручно робити за кермом, та й вітер з відчиненого вікна лише більше висушить очі. Тож краще перед поїздкою або на черговій зупинці закрапати їх зволожувальними краплями й не забувати моргати, аби природним шляхом зволожувати поверхню ока.
5. Обов’язкові перерви. Треба що 2 години зупинятися на 15 хвилин для відпочинку на свіжому повітрі й розминки. По-перше, кисень і вологе повітря впливають на якість зору. По-друге, якщо зробити легкі вправи, пройтися, покращиться кровообіг, який відповідає за живлення сітківки й очного нерва. Не завадить і масаж ділянки навколо очей.
Не дарма ж Правила дорожнього руху (п. 2.9) забороняють водієві керувати авто у стані стомлення.
І пам’ятайте: нічні поїздки сильно навантажують очі, вони швидше втомлюються, що знижує пильність водія. У темряві наші зіниці чутливі навіть до слабкого світла, тому раптовий потік освітлення від фар зустрічної машини може на якийсь час засліпити – цього достатньо, щоб втратити контроль над керуванням автівки.