У театрі «Золоті ворота» — прем’єра за мотивами фантастичної казки-повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер» Ернста Теодора Амадея Гофмана.
Нагадаємо її сюжет: фея Розабельверде наділяє маленьку потвору Цахеса таємничою властивістю: все талановите і значне, що робиться і мовиться у його присутності, приписується лише йому. Він стає власником трьох золотих волосинок, що символізують золото, гроші та їхню владу над людьми.
Завдяки ці обдарованості Цахес робить кар’єру — його вважають видатним поетом, він стає міністром. Зрештою його викривають, позбавляють волосинок — і люди, які до цього були його палкими прихильниками, кардинально змінюють своє ставлення.
Вистава створена за підтримки гранту Президента України для молодих митців, Постановку здійснила режисерка Анна Турло. Драматургиня сучасної версії казки — Марина Смілянець.
Режисерка Анна Турло. Фото: Анастасія Мантач.
«Якось в театрі ми обговорювали, які теми були б найбільш актаульними. Про що ми могли б говорити зі сцени, про що варто говорити, — розповіла «Вечірньому Києву» режисерка Анна Турло. — Прийшли до того, що стало з’являтися багато людей, які не є професіоналами в своїй сфері. Або взагалі не мають жодного відношення до неї. І раптом отримують визнання. Одразу подумали, що це «Крихітка Цахес».
Тоді ми з драматургинею Мариною Смілянець вирішили, що можна було б зробити власну версію «Крихітки Цахеса». Ми взяли за основу твір Гофмана, але у фінальній виставі його тексту дуже мало, хоча будуть деякі ситуації.
Події перенесені в сьогоднішній час. Ми шукали «Крихіток Цахес», які на виду, які приносять найбільше шкоди. Почали з блогерів, які нічого не знають про психологію, але за гроші розказують тим, хто хоче слухати, як досягти багатства та гарних стосунків. Навіть феї не потрібно, бо є інтернет і фантастичні способи викривлення інформації у створенні цього дивного образу.
Коли люди бачать таке збоку, вони вважають, що ніколи б в таке не повірили. Бо зразу видно, що це неправда. Але насправді є багато людей, які на це клюють. Ми хотіли розібратися з механізмом цього обману: як це працює і чому у людей, які нічого собою не являють виходить мати тисячі і мільйони послідовників, чому на них ведуться люди».
За її словами, сценографія вистави побудована за принципом дзеркального лабіринту. Це основний образ вистави: коли важко зрозуміти, в яке дзеркало тобі дивитися, щоб побачити дійсність, правдиве зображення.
«Постановка напівдокументальна. Ми збирали свідчення, монологи людей, які потрапляли на вудочку до таких шахраїв, — поділилася режисерка. Йдемо по наростаючій. Починаємо від простого побутового шахрайства, як блогери, інфоцигані, через яких люди втрачають гроші, але нічого жахливого в їх житті не стається. І доходимо до того, що за таким же принципом створюються диктатори. Починаючи від маленького обману, побудови іміджу всесильного, непереможного, єдиного, хто потрібен. І як потім ця мильна бульбашка боляче лопається для всіх».
У виставі грають п’ять акторів. Фото: Анастасія Мантач.
У виставі задіяні пять акторів — Анастасія Бабій, Богдан Буйлук, Ірина Гришак, Артем Пльондер, Інна Скорина-Калаба. Змальовуються різні ситуації, в кожній з яких — свій Крихітка Цахес.
«Основне питання, яке ми постійно задаємо в виставі — чи можна так довго вірити в брехню, що вона стане правдою? Ми досліджуємо це, але однозначної відповіді немає», — підкреслила Анна Турло.
Сцена з вистави. Фото: Анастасія Мантач.
Казка для дорослих в епоху пост-правди «Крихітка Цахес»
Коли: прем’єра 17 лютого, 18:00, 18 лютого, 17:00. Подальші покази 10 березня о 18:00, 19 березня о 17:00.
Де: театр «Золоті ворота», вулиця Шовковична, 7А
Вартість квитків: 300 грн.
Через перекриття вулиць управлінського кварталу блокпостами, до театру можна прийти або під’їхати з боку метро Арсенальної через Кріпосний провулок, з Кловського узвозу, а також з вул. Богомольця через вул. Пилипа Орлика.
Столичний музей театрального мистецтва, заснований Лесем Курбасом, урочисто відзначив ювілей. Цьогоріч виповнилося 100 років з дня його заснування.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua