У перший місяць нового року колектив подарує шанувальникам класичної музики видатні твори представників Віденської класики та шедеври епохи романтизму. Також, особлива увага в афіші січня приділяється творчій спадщині Вольфганга Амадея Моцарта, бо саме 27 січня світова музична спільнота відзначатиме 267 річницю з Дня народження цього видатного генія.
Також серед афіші Національного будинку музики, ми обрали п’ять найцікавіших концертів цього місяця.
Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики
10 січня, 18:00
Національна філармонія України
Тріо: Бетховен, Брамс, Брух
Учасники камерного ансамблю «Nota bene» Юрій Немировський (кларнет), Артем Полуденний (віолончель), Роман Лопатинський (фортепіано) презентують камерні твори німецьких композиторів ХІХ століття.
Фортепіанне тріо сі-бемоль мажор, opus 11 — один із ранніх творів Людвіга ван Бетховена, також відомий під назвою «Gassenhauer», що можна перекласти як «популярна пісня» або «шлягер». Це пов’язано з третьою частиною твору, в якій Бетховен обрав тему для варіацій пісню «Pria ch’io l’impegno» («Перед тим, як я піду на роботу») з опери Йозефа Вайгля — наприкінці XVIII столітті її наспівували і насвистували на всіх вулицях Відня.
Поруч з «хітовим» твором Бетховена прозвучить зовсім іншого змісту Тріо для кларнета ля мінор, opus 114 Йоганнеса Брамса, створене у зрілому віці, в статусі поважного композитора і на порозі творчої кризи. Певним чином з написанням Тріо пов’язаний і певний ренесанс діяльності Брамса, який незадовго до цього покинув писати музику.
Меланхолійний, насичений проникливими мелодичними лініями твір вимагає особливого взаєморозуміння між виконавцями. Недарма, один із друзів Брамса писав про Тріо, що твір звучить так, «ніби інструменти закохані один в одного».
З усіх творів програми цикл «Вісім п’єс для кларнета, віолончелі та фортепіано» Макса Бруха написаний найпізніше — у 1910 році — і таким чином неначе підсумовує розвиток інструментального тріо у ХІХ столітті. У ньому чути традиції віденського класицизму (Моцарта і Бетховена), зрілого німецького романтизму (Шумана і Брамса) і своєрідне завершення великого романтичного стилю, який незабаром буде витіснений звучанням нової епохи.
Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики
13 січня, 18:00
Галерея «Хлібня» «Софії Київської»
Романтичні квартети: Брамс, Малер
Ще один важливий жанр камерної музики, фортепіанний квартет, отримає яскраве втілення на концерті солістів Національного будинку музики — Михайла Білича (скрипка), Андрія Чопа (альт), Владислава Примакова (віолончель) та Андрія Васіна (фортепіано) — які виконають твори Йоганнеса Брамса та Густава Малера.
Квартет для фортепіано і струнних ля мінор — єдиний камерний твір Густава Малера, який зберігся до наших днів і дає нам уявлення про ранній період творчості видатного композитора.
Малер почав роботу над фортепіанним квартетом наприкінці свого першого року навчання у Віденській консерваторії, коли йому було приблизно 15-16 років. Твір звучав кілька разів впродовж 1876 року, але надалі відомості про його концертне життя й існування взагалі безслідно зникають. Партитура квартету залишалася неопублікованою аж до кінця 1970-х років.
Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики
19 січня, 18:00
Київська опера
Requiem. Liatoshynskyi Capella
Твір, який жахає картинами Страшного Суду й одночасно вражає піднесеною ніжністю, тамує біль думками про відновлення і спокій.
Оповитий легендами «Реквієм» Моцарта — визнаний шедевр, який, утім, композитор не встиг дописати за свого життя. Після смерті Моцарта тільки перші дві частини були повністю закінчені, а решта фрагментів залишилися в чорновому варіанті.
Вдова композитора Констанція доручила завершити «Реквієм» учням свого чоловіка. Так Зюссмаєр і Фрейштадлер дописали Kyrie. Ейблер і Зюссмаєр заповнили чернетки інших частин відповідно до інструкцій Моцарта, а Зюссмаєр дописав музику в Sanctus, Benedictus й Agnus Dei.
Згодом, після закінчення «Реквієму» стало відомо, хто ж його замовив. Таємничим незнайомцем виявився граф Франц фон Вальзег, який часто платив композиторам за твори, які потім видавав за власні. Він мав намір виконати «Реквієм» на згадку про свою дружину.
«Реквієм» Моцарта — дуже особливий твір для Капели Лятошинського. Його щорічне виконання є даниною пам’яті про засновника колективу — видатного українського диригента Віктора Іконника.
Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики
21 січня, 17:00
Андріївська церква
Сенси: Самота. An die Einsamkeit / Liatoshynskyi Capella: Early Music Ensemble
Ми губимося в соціальних мережах, у нас сотні й тисячі віртуальних друзів. І чим більше їх стає — тим самотнішими ми себе відчуваємо. Перебуваючи постійно з кимось онлайн, ми боїмося побути на одинці з собою офлайн.
Однак зараз, в період віялових відключень, ми не маємо вибору. Ми залишаємося на самоті частіше та несподіваніше, аніж було раніше. Чи були ми готові до цього? Ні. Та чи погано це послухати себе в тиші (і в темряві) та, нарешті, зрозуміти, що хочемо ми, а не, що очікує від нас оточення? Перебуваючи на самоті, ми маємо нарешті можливість обійняти та почути себе.
Запрошуємо рефлексувати на важливі теми, слухаючи барокову музику у виконанні Liatoshynskyi Capella: Early Music Ensemble.
Афіша концерту. Фото зі сторінки Національного будинку музики
27 січня, 18:00
Галерея «Хлібня» «Софії Київської»
День народження Моцарта
Святкуйте разом з нами день народження одного з найвідоміших композиторів в історії музики!
Попри коротке життя Моцарт створив понад 800 творів практично у всіх жанрах, що були відомі в його час. І більшість з них були визнані вершинами симфонічного, концертного, камерного, оперного та хорового репертуару. Уже кілька століть поспіль музикою Моцарта незмінно захоплюються, відзначаючи її мелодичну елегантність, дотепність і вишуканість.
На святковому концерті солісти Національного будинку музики (Сергій Андрощук, Назарій Пилатюк, Іван Кучер, Тетяна Войтех) виконають найпопулярніші камерні твори Вольфганга Амадея Моцарта, серед яких: «Маленька нічна серенада», Фантазія ре мінор та Фортепіанне тріо до мажор.
Детальну афішу концертів Національного будинку музики можна знайти на сайті колективу.
До теми: концерти січня у Національній філармонії України.
Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua