Після показу у Києві розписи змонтують у церкві. Фото авторки
Виставка «ХРАМ. Українська самоідентифікація» знайомить із розписами церкви Покрова Пресвятої Богородиці в селі Липівка Київської області, що створені сучасними митцями Ігорем Ступаченком та Анатолієм Криволапом.
Церква була споруджена у селі Липівка на місці Покровської церкви, зруйнованої за радянських часів, з такою самою посвятою. Відбудував храм меценат Богдан Батрух. Для розпису храму він запросив монументаліста Ігоря Ступаченка та одного з найвідоміших сучасних живописців Анатолія Криволапа.
У 2013-2014 роках художники почали працювати над першою частиною розписів. Перед монтажем на стіни храму, у 2019 році, витвори монументального мистецтва були показані в галереї «Лавра». Протягом 2020-2021 років їх змонтували у церкві.
Після початку повномасштабної війни село Липівку окупували росіяни. Храм став укриттям для дітей, жінок та людей похилого віку. На території церкви йшли запеклі бої. Особливо постраждала баня, у якій вже були змонтовані архангели, серафими та пантократор. Художники вирішили залишити ці розписи в такому стані для нащадків та як нагадування про варварство та знищення культури.
Заступниця голови КМДА Ганна Старостенко. Фото: КМДА
«На прикладі церкви Покрова ми бачимо демонічний світ загарбників — спочатку радянських, потім рашистських. Понад 9 років ми живемо і воюємо з нелюдами, які намагаються знищити нас і нашу культуру, — наголосила заступниця голови КМДА Ганна Старостенко. — Та попри війну, попри загрозу знищення наші митці продовжують творити. Це боже натхнення — справжнє диво».
Війна не зупинила роботу художників і разом з куратором та меценатом вони вирішили завершити ці розписи.
Куратор проєкту Ігор Комельков. Фото авторки
«Ми показуємо їх перед тим, як вони поїдуть до церкви. Це нова технологія церковних розписів, в світі ще такого не робили, — зазначив куратор проєкту Юрій Комельков. — Традиційно роблять фресковий розпис прямо на стіні церкви. Він висихає і створюється захисна плівка. Тут розписи зроблені Ігорем Ступаченком на металі або на сучасному матеріалі оракалі, а потім Анатолій Криволап наносив свої кольори. Далі розписи покриють гіпоксидною смолою — і вони будуть на віки. Цей проєкт для мене і для Анатолія Криволапа — найважливіший у житті».
Художник Ігор Ступаченко. Фото авторки
Ігор Ступаченко знається на канонах, саме він розробляв релігійні сцени для розписів.
«Церква складається з центральних чотирьох частин — Покрови Пресвятої Богородиці, по боках дві сцени Різдва і Успіння. Задню частину храму присвятив Страшному Суду. Це останній твір, який ми закінчили напередодні відкриття експозиції, — поділився він. — Три з цих центральних частин показуються на виставці. Під час війни, в найгостріші моменти, якраз був зроблений янгол пекла».
Розписи з проєкту «ХРАМ. Українська самоідентифікація». Фото: КМДА
Завершували розписи митці у приміщенні галереї.
«Анатолій Криволап працював тут з лютого до середини квітня, — пригадує директорка галереї „Лавра“ Тетяна Міронова. — Такі грандіозні роботи варто побачити. Дуже цікавий підхід сучасного художника з яскравими фарбами для розписів сучасного храму. Релігійні сцени сприймаються зовсім інакше».
Анатолій Криволап. Фото авторки
Анатолій Криволап цю роботу називає викликом та найкращим, що сталося у його житті.
«Такі масштаби і мої кольори дуже добре взаємодіють, — зауважив він. — Хотілося створити церкву, яка б несла просвітлення і радість, а не сум чи страх. Це була моя принципова позиція від початку. Мене і запросили у цей проєкт, бо потрібні були мої кольори. Намагався дати нове звучання цим сюжетам і емоційному стану церкви».
Композиція Страшний Суд. Фото: КМДА
В експозицій представлені композиції Різдво Христове, Успіння Богородиці, Страшний Суд, Пророки та Євангелісти. Низка творів, зокрема графіка Ігоря Ступаченка, знайомить з процесом роботи над розписами.
Макет храму. Фото: КМДА
Також є макет церкви, який дає змогу уявити, як вона виглядатиме зі змонтованими розписами. А фотовиставка розповідає про розстріл церкви та демонструє наслідки окупації.
Експозиція проєкту «ХРАМ. Українська самоідентифікація». Фото: КМДА
Виставка «ХРАМ. Українська самоідентифікація» працюватиме до 25 червня.
Графік роботи: вівторок — неділя, з 12:00 до 18:00.
Адреса: Київська міська галерея мистецтв «Лавра», Лаврський провулок, 7.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua