На виставці представлені роботи митця, що стали своєрідним щоденником війни. Фото авторки
Більшість представлених на виставці робіт створені з початку повномасштабного вторгнення. У них художник висловив свій біль, емоції та рефлексії від пережитого.
Українські митці не можуть оминути тему трагічної воєнної дійсності, яка торкнулася кожного з нас. Анатолій Варваров поставив собі завдання створити «літопис сьогодення», своєрідний особистий щоденник, показуючи, як змінилось його життя та реальність нашої країни під час війни. Водночас його творчість лірична та насичена непереборною вірою в Перемогу.
Якраз в лютому 2022 року в галереї «Білий світ» тривала персональна виставка Анатолія Варварова, яка раптово припинилася 24 лютого, як і наше мирне життя. Галерея відновила роботу аже 12 травня, і в цей день митець доповнив експозицію своїми новими роботами.
Художник Анатолій Варваров. Фото авторки
Повномасштабне вторгнення застало Анатолія та його родину на Лісовому масиві у Києві.
«Березень-квітень я провів, допомагаючи військовим готувати інженерні споруди — захисні рви, бліндажі, окопи, розставляти їжаків, щоб боронити свій масив. Звісно, охоплювали жах, біль, страх, адже не знав, як воно буде далі, — пригадує Анатолій Варваров. — І вже наприкінці квітня вдома на кухні почав писати перші свої роботи з початку війни. Взяв пензель, етюдник, фарби. Бачу перед собою вікно і світле весняне небо — і малюю його. Зрозумів, що не вистачає прапора — і так з’явилася перша робота «Прапор». Потім були «Травень 2022й», «Києве мій 2022».
Картина «Прапор» стала першою роботою, написаною з 24 лютого 2022 року. Фото авторки
Картина про травень 2022 року. Фото авторки
Картини художники фіксували його думки і почуття під час воєнних буднів для себе, а робота над ними стала порятунком від паніки та хаосу, що панував навколо. У травні, коли запрацювало метро, стало можливим добиратися до майстерні. В цей період художник пише «Збережемо, піднімемо», «Блага вість», «Червона калина», «Зернятка для майбутнього врожаю».
Виставка «Літопис сьогодення» є своєрідним щоденником автора. Фото авторки
Виставка «Літопис сьогодення» є своєрідним щоденником автора. Фото авторки
Восени з-під пензля виходять твори «Гуси полетіли», «Політ журавля». Вони відображають те, що навколо війна, холоднішає, а птахам страшно, як і людям. Та все ж вони ризикують: летять туди, де тепліше взимку, щоб вижити.
«Птахам не потрібні кордони, візи. Вони перелітають, дивлячись на землю згори», — каже художник.
Роботи «Не загаси себе» та «Татусеві окуляри». Фото авторки
Після звільнення Харківщини народилась робота «Котигорошко». У жовтні-листопаді, в період блекаутів, Анатолій Варваров пише роботи «І буде світло», «Не загаси себе». А в грудні-січні — «Новий рік 2023», «Татусеві окуляри», «Дзвінок мамі», «Енергія».
«Новий рік 2023» та «Сніжинки 2023». Фото авторки
В лютому з’явилась робота «Сніжинки 2023». Зазвичай протитанкові їжаки на вулицях міста викликали у художника сум та жах. Випав сніг, і перетворив іржаві залізяки на добрих, лагідних, подібних на сніжинки. Саме це і зафіксував на картині Анатолій Варваров.
Цикл «Життя триває». Фото авторки
Картина «Втрачене літо». Фото авторки
Навесні художник малює «Вкрадене літо», адже не лише у дітей, а й у всіх українців вкрали вже два літа. Потім з’явився також твір «Повітряні сили», побажання, аби над Україною літали не винищувачі з крилатими ракетами, а мирні патрульні літачки. І «Життя триває», на якому птахи продовжують сидіти на електроопорах, попри роботу ППО. Так і люди вже, на жаль, майже звикли, до реальності війни та повітряних тривог.
Паперові кораблики часто з’являються на картинах Анатолія Варварова. Фото авторки
Образи, що простежуються в творчості художника, — паперові літачки, кораблики та птахи. Фото авторки
Однією з провідних тем, яка прослідковується в картинах чи інсталяціях, є паперові кораблі та літачки, зроблені зі сторінок шкільних зошитів.
«Ще в 1993 році була робота з корабликом, приклеєним до полотна. А з 2012 року займаюся ще паперовими літачками. Ця лінія йде через мою творчість, — розповів Анатолій Варваров. — Роблю паперові літачки та кораблики саме зі сторінок зошитів. Бо у зошитах ми навчилися писати перші букви, слова, речення, твір — і так конструювали своє життя. І характер у когось проявляється в літачку, у когось — в кораблику, що символізують людяність, людей. Вони так само крихкі, як і люди, але йдуть до своєї цілі або мрії, попри війну чи стихію».
Анатолій Варваров
Народився 12 лютого 1967 року у місті Кременчук Полтавської області. Закінчив Дніпропетровське художнє училище ім. Є. В. Вучетича (1983-1987), Національну академію образотворчого мистецтва і архітектури (1990-1996).
Член Спілки художників України. Отримав категорію художника-реставратора станкового живопису (1999).
Один з учасників арткомуни «Сквот на Олегівській», що виникла на початку 1990-х років у Києві. Об`єднання сповідувало некомерційний погляд на мистецтво та демонструвало новаторський підхід щодо інтерпретації сучасних процесів у суспільстві. Митці не обмежували себе стінами галерей та музеїв і стали відомими своїми соціальними акціями, інсталяціями, перформансами, флешмобами.
Живе і працює у Києві.
Попри воєнну реальність, картини наповнені світлом. Фото авторки
«Літопис сьогодення» Анатолія Варварова
Коли: до 29 листопада, з 11:00 до 18:00 (у вівторок до 19:00), каса працює до 17:20 (18:20 у вівторок)
Де: Національний музей «Київська картинна галерея», вулиця Терещенківська, 9
Вхід вільний
Нагадаємо, у листопаді у Київській картинній галереї представили «Шевченкіану» Івана Марчука. У роботах циклу поєднався геній сучасного митця та творчість Кобзаря.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua