Під час відкриття виставки «Сила крихкості». Фото: Фейсбук
Ольга Рапай прикрасила Київ фантастичними авторськими керамічними скульптурами та панно. Деякі з її робіт, що вважались втраченими, вдалось знайти, реставрувати й нині їх можуть побачити всі охочі.
Національний музей українського народного декоративного мистецтва й Асоціація мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів України урочисто відкрили спільний культурний проект «Сила крихкості». Він покликаний ознайомити українців з виставкою унікальних панно відомої художниці та скульпторки Ольги Рапай.
Національний музей українського народного декоративного мистецтва.
Під час відкриття виставки «Сила крихкості».
Ольга Рапай є не лише легендарною мисткинею, а й відомою шістдесятницею, людиною, доля якої тісно пов’язано з українським відродженням другої половини 20 сторіччя.
Ольга Рапай, художниця, скульпторка, керамістка (1929-2012).
врятовані відреставровані роботи Ольги Рапай.
Леонід Фінберг, соціолог, головний редактор «Дух і Літера», директор Центру досліджень історії та культури східноєвропейського єврейства НаУКМА, друг Ольги Рапай, нагадав, що скульпторка — донька розстріляного у справі Єврейського антифашистського комітету поета і драматурга Перетца Маркіша і репресованої як «член родини зрадника Батьківщини» філолога Зінаїди Йоффе, падчерка розстріляного за «український націоналізм» мовознавця і перекладача Бориса Ткаченка.
«Ольга Рапай-Маркіш також перекладала разом з Василем Стусом його поезію німецькою. Й обидва вони розуміли, що ці переклади навряд чи будуть опубліковані», — поділився подробицями про життєвий шлях художниці Леонід Фінберг.
Леонід Фінберг, головний редактор «Дух і Літера», директор Центру досліджень історії та культури східноєвропейського єврейства НаУКМА.
Ольга Рапай пережила заслання і поразку в правах, розділила трагічну долю безлічі своїх сучасників. Але її роботи, усупереч драматичним подіям долі, — це справжня Ода радості.
Вона дарує її всім, наприклад тим, хто проходить, бульваром Шевченка, повз Будинок художніх колективів, де на фасаді — виконане Ольгою Рапай казкове керамічне панно.
Будинок художніх колективів у Києві з керамічним панно Ольги Рапай. Фото: журнал «Антиквар»
Вона є авторкою більш ніж п’яти тисяч рельєфів, панно, скульптур і керамічних ваз. Її роботи — на Будинку торгівлі, в інтер’єрах Республіканської бібліотеки для дітей, Інституті фізіології ім. Богомольця, Інституті ботаніки ім. Холодного
Катерина Рапай — донька мисткині на відкритті виставки «Сила крихкості» поділилась своїми спостереженнями про те, що Ольгу Рапай надихала саме Україна.
Надзвичайно багата природа, культура, щось містичне і чарівливе у звичаях. Все це перетворилось у фантазії художниці у фантастичні роботи, які ніхто не може забути, побачивши бодай один раз.
Катерина Рапай, художниця-сценограф, донька керамістки Ольги Рапай та скульптора Миколи Рапая, поділилась спогадами на відкритті виставки «Сила крихкості».
Роботи Ольги Рапай, які з’явились на виставці у музеї на території Національного історико-культурного заповідника Києво-Печерська лавра, могли зникнути.
Їх поява і відновлення багатьом здались містичною дією авторки, яка хотіла, аби життя чудових керамічних скульптур продовжилось.
Дівчина у польському вбранні. Кераміка Ольги Рапай. Фото: О.Скотнікова.
Дівчата у словацькому та угорському національних вбраннях. Робота Ольги Рапай. Фото: О.Скотнікова
Євген Тур, член Асоціації мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів України, розповів, що зображення гербів-міст побратимів Києва, а також керамічні скульптури жінок у національних строях, раніше прикрашали готель «Братислава».
У наш час готель і ресторан стали приватною власністю. І якось власник побачив у пилу у підсобці якісь керамічні брили. Він не знав їхньої цінності й попросив експертизу у знайомого художника. Так з’ясувалось, що знайшлись авторські твори. А далі — відбулась зміна власника робіт, знайшовся реставратор, який повернув їм первісний образ, світло і сяйво.
Герби міст-побратимів Києва, виконані Ольгою Рапай з кераміки.
«Насправді нами була проведена чимала робота, оскільки багато творів пані Рапай досить довго вважалися втраченими. Та ми все-таки наважилися на реалізацію такого масштабного проекту, дослідницьку та реставраційну діяльність з пошуку і повернення її робіт до життя, і на це у нас пішло понад рок!» — поділився враженнями від відкриття експозиції Євген Тур.
Герб міста-побратима Києва — Братислави. Кераміка Ольги Рапай. Фото: О.Скотнікова
Проект «Сила крихкості» пройде у дві дії. Перша під назвою «Сила підтримки» триватиме до 10 липня. Шанувальники творчості Ольга Рапай побачать серію керамічних гербів міст-побратимів Києва, які вона створила для «Братислави».
Друга дія — «Сила коріння» — продемонструє гостям експозиції монументальні барельєфи скульпторки на історичну тематику. Триватиме вона до 25 серпня включно.
Відвідувачі виставки «Сила крихкості».
Кураторка проєкту — Оксана Циганок зазначила, що проєкт є своєрідним звітом з науково-дослідної та реставраційної роботи Асоціації мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів, фахівці якої доклали чималих зусиль, щоб відродити частину творчого доробку Ольги Рапай.
Вона також розповіла про герби міст та жінок у національному вбранні, які були відроджені та представлені на виставці.
Виявляється, на момент побудови готелю «Братислава», Київ встановив поріднені зв’язки з сімома містами. Першими побратимами столиці України стали Краків, Тампере, Флоренція, Лейпциг, Тулуза, Братислава та Кіото. Тож герби цих міст і втілила Ольга Рапай у кераміці, а також показала красу національного вбрання жінок цих країн.
Готель «Братислава» у Києві, де були роботи керамістки Ольги Рапай. Фото: з відкритих джерел
«Нині ж Києвом підписані документи про дружбу, співробітництво, партнерство з 70 містами світу. Мета „Сили підтримки“ — засвідчити, що Київ незламний і, попри війну, святкує свою річницю у колі друзів з інших країн світу, відчуваючи силу їх підтримки», — зазначила Оксана Циганок.
Відвідувачі виставки роздивляються найдрібніші деталі керамічних панно, виконаних професійно і з любов’ю.
Генеральна директорка Національного музею українського народного декоративного мистецтва Людмила Строкова, розповіла, що вона відчуває незриму присутність пані Ольги Рапай у день відкриття експозиції її робіт у музеї.
До слова, виставку відкрили у День Вознесіння Господнього, 25 травня. І експозиція показує символи, пов’язані з країнами, які нині, у час війни, допомагають ЗСУ здобути Перемогу, а мільйонам українських жінок та дітей — дали прихисток і зберегли їх життя.
Людмила Строкова, Генеральна директорка Національного музею українського народного декоративного мистецтва.
Проект «Сила крихкості» підтримали партнери: Фонд імені Рапай-Маркіш, видавництво «Дух і літера», журнал «Антиквар» та Національна премія «Скарб нації».
«Лев» — кераміка Ольги Рапай.
«Національна премія „Скарб нації“ залюбки долучилася до організаторів цієї унікальної виставки, адже спадщина великої Ольги Рапай є справжнісіньким скарбом нашої української нації! Усі разом ми докладемо зусиль, аби зберегти її надбання та передати його наступним поколінням. Бо в них — наша історія, наша душа, наш генетичний код», — звернулась Тетяна Забавська, акторка та директорка Національної премії «Скарб нації».
Тетяна Забавська, акторка та директорка Національної премії «Скарб нації».
«Проєкт «Сила крихкості» не лише про збереження і відродження скарбів нації, а й про небайдужість людей.
Відвідувачі виставки Ольги Рапай «Сила крихкості»
Найменші деталі національного вбрання кераміці виконані тонко й професійно.
Працівники Національного музею українського народного декоративного мистецтва вдячні членам Асоціації — потужним професіоналам, ентузіастам, які творчо працюють і одержимі мистецтвом. Вони роблять все не тільки для того, щоб зберегти його, але і показати широкому загалу», — підкреслила Ірина Бекетова, науковиця музею.
Ірина Бекетова, науковиця Національного музею українського народного декоративного мистецтва.
Відвідувачі відкриття виставки «Сила крихкості» ділились спогадами та емоціями.
У рамках проекту «Сила крихкості» також відбудуться лекції, майстер-класи для дітей і дорослих з ліплення, вишивки та реставрації, творчі зустрічі професіоналів з обговоренням питань збереження культурної спадщини під час війни.
Голуб миру. Кераміка Ольги Рапай. Фото: О.Скотнікова
Читайте також:
«На крилах натхнення»: у Києво-Печерській лаврі відкрилась незвичайна виставка. Національний історико-культурний заповідник «Києво-Печерська лавра» активізував виставкову і просвітницьку діяльність.
Фото: Ольга Скотнікова та сторінка у Фейсбук Національного музею українського народного декоративного мистецтва.
Ольга СКОТНІКОВА, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua