Вона прикрашала Київ: у столиці вшанували пам’ять скульпторки Ольги Рапай

«Ця стіна разом з дитячою бібліотекою на вулиці Корчака повинні стати місцем, куди будуть приїздити туристи з усього світу. як приїздять до мозаїчних панно Рівери в Мексиці», — написала Елена Фінберг.

У дописі киянки йдеться про велике яскраве панно на стіні Будинку творчих колективів, повз який щодня проходять тисячі людей.

Його неможливо не помітити, як неможливо забути жодну з робіт Ольги Рапай, коли ти їх бачив, хоч раз.

Так склалось, що переживши розстріл батька і вітчима, Ольга Рапай пережила заслання і важкі випробування, але її радісне, дитяче і дуже мудре водночас сприйняття світу залишилось на довгі роки — для всіх.

Казкові персонажі керамістки Ольги Рапай у громадському просторі Києва.

Вона прикрашала Київ. І вже багато років ці унікальні роботи — на часі. Вони сприймаються новими поколіннями, вона дарує радість, вони примушують замислитись попри свій ніби простий казковий світ.

Ольга Рапай не боролась за звання при житті. Лише зараз, 1 серпня, на Будинку творчих колективів з’явилась вишукана світла меморіальна дошка — на її честь.

Меморіальна дошка Ольги Рапай, яка 40 років прикрашала Київ. Фото: Елена Фінберг/Facebook

Цього ж дня, 1 серпня, у Національному драматичному театрі імені Лесі Українки, на Новій сцені, презентували тематичний журнал «Антиквар», присвячений саме творчості Рапай.

У залі було ніде яблуку впасти. На сцені — ділились спогадами, навіть досить комічними історіями з життя світлої жінки, яка зібрала всіх у воєнний час у свій день народження. Ольга Рапай померла у 2012 році. Але так склалось, що її роботи, які вважались втраченими — знаходять, реставрують і показують людям. Тим, для кого вона їх створювала. Киянам.

Анна Шерман, директорка Видавничого дому «Антиквар», з тематичним числом журналу, присвяченого Ользі Рапай. Фото: С.Мазураш/Facebook

Анна Шерман, директорка Видавничого дому «Антиквар», розповіла виданню «Вечірній Київ» про те, що її вразило, як багато зробила Рапай для Києва.

Мене здивувала величезна кількість її робіт, в тому числі монументальних, які досі прикрашають інтер’єри й фасади київських будівель. Мене вразила їх довершеність і самодостатність архітектурна. Вони величезні, сконструйовані неначе з пазлів. Ці скульптури кріпились до стін, а в експозиції виставки — на планшетах. Але ж вони виглядають теплими, затишними, легкими, хоч насправді вони важкі фізично й монументальні», — розповіла Анна Шерман.

Тематичне число журналу «Антиквар», присвячене дослідженням творчості Ольги Рапай. Фото: С.Мазураш/Facebook

Жорж Ніва, французький славіст, історик літератури розповів про те, що Ольга Рапай ніяк не могла звикнути до часів, коли ринок почав впливати на мистецтво.

Але вона мала єдину форму життя — творчість, тож продовжувала працювати. У Жоржа Ніва вдома комин, який створила Ольга Рапай. І він назвав його «керамічним посольством України» у себе, у французькому містечку. Адже всі мотиви творів Ольги Рапай — український фантастичний реалізм.

Люди, які зібрались у театрі, багато згадували Київ 70, 80 та початку 90 років. Сьогодні роботи Рапай — це те, що передає атмосферу тих часів.

«Для київських інтелектуалів, які пам’ятають ті часи й одухотвореність у творчості, Ольга Рапай — це особлива людина. Театр був переповнений — ви бачили людей, які пам’ятають Київ», — поділилась з «Вечірнім Києвом» Анна Шерман.

Погашення марки, присвяченій Ользі Рапай на Новій сцені Національного драматичного театру імені Лесі Українки. Фото: О.Сотнікова

Роботи скульпторки є в українських музеях за кордоном. Найбільш цінні збірки знаходяться в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва і в Національному художньому музеї України, також кераміка Ольги Рапай представлена у Національному музеї Тараса Шевченка у Києві.

Певний період часу Ольга Рапай працювала на фарфоровому заводі. І роботи тих її часів теж досліджують мистецтвознавці. Адже всі вони — відбиток часу.

«Більшість образів Ольга Рапай запозичувала з повсякденного життя. Витончені, елегантні та дещо іронічні, вони виражають ставлення митця до сучасності. Окрім відомих артистів, О. Рапай зображувала доньку, мати чоловіка, себе разом з подругою», — написала Ольга Карпінська.

Містична птаха Сірін, барельєф Ольги Рапай.

Вражає те, що монументальні роботи, які зібрані з окремих фрагментів, дають відчуття тепла і легкості. На всіх виставках, де вони відкриті для людей, діти й дорослі запитують, чи можна їх погладити. Таку енергію і силу передала їм авторка, яка якось зізналась: «Моє життя складалось з моїх робіт».

Журнал «антиквар» створив панорамний погляд на творчість Рапай. Про неї написали дослідження ті, хто глибоко знав творчість скульпторки, її саму і мав тривале особисте спілкування.

У театрі виступили:

  • Леонід Фінберг — директор Центру досліджень історії та культури східноєвропейського єврейства, головний редактор видавництва «Дух і Літера»;
  • Катерина Рапай — художниця, донька Ольги Рапай-Маркіш;
  • Борис Куріцин — завідувач літературної частини Національного академічного театру імені Лесі Українки;
  • Жорж Ніва — історик літератури, славіст (Франція, участь online).

Представники Укрпошти провели урочисту церемонію спецпогашення поштових марок та конвертів із сюжетами керамічних панно Ольги Рапай-Маркіш. Це — поштовий проєкт Асоціації мистецтвознавців, експертів, оцінювачів та реставраторів.

Марки із зображенням робіт з кераміки Ольги Рапай.

Марку погасили просто на сцені театру.

«Марка — це благодійний проєкт наших партнерів, які обрали об’єкти, що є на марках і конвертах, як вкладення. Вони є в 100 колекційних примірниках журналу з поштовими конвертами. А продаж блоків марок — це підтримка нашого лімітованого накладу „Антиквару“, це підтримка видання. 52 марки також реалізовані на користь дитбудинків на спеціалізовані дитячі видання», — поділилась з журналістами Анна Шерман.

До слова, в Національному музеї українського народно-декоративного мистецтва, який розташований на території Національного заповідника Києво-Печерська лавра, до 25 серпня триватиме виставка врятованої інтер’єрної кераміки Ольги Рапай, яку вона виготовила для готелю «Братислава» у Києві.

Читайте також:

“Знайшли під шаром пилу на складі: у Києві показали врятовані керамічні шедеври Ольги Рапай».

«20 років вважались втраченими: у Києві презентували барельєфи Ольги Рапай».

«Між Україною та Словаччиною дуже хороші стосунки на всіх рівнях, — розповів Надзвичайний та повноважний посол Республіки Словаччина в Україні Марек Шафін».

Ольга СКОТНІКОВА, «Вечірній Київ»

Sourse: vechirniy.kyiv.ua

No votes yet.
Please wait...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *