Наприкінці грудня у Центрі сучасного мистецтва «Білий світ» розпочалася виставка «Київ–Тбілісі. Офорт», де представлені твори друкованої графіки української мисткині Оксани Стратійчук та грузинського митця Вахтанга Мегрелішвілі.
Офорт — термін, що об’єднує комплекс графічних технік глибокого друку, пов’язаних із процесом хімічного травлення (травлений штрих, акватинта, лавіс та ін.). Травлення металу для досягнення рельєфного візерунка було винайдене європейськими ювелірами, а згодом — у XVI столітті — ця техніка була запозичена майстрами-гравірувальниками.
Мистецтво офорту є цікавим та різноплановим. Фото: Сергій Мазураш
«Мистецтво офорта завжди цікаве та різноманітне. Тож, ЦСМ „Білий Світ“ завжди високо цінує цю художню техніку та не раз презентував персональні та групові виставки цього жанру… Офортні роботи майстрів-графіків завжди мають яскраву індивідуальність та впізнаваність», — зауважують у ЦСМ «Білий світ».
Шанувальники мистецтва офорта добре пам’ятають знакові мистецькі проєкти «Білого світу» у сфері офортів, зокрема: міжнародні Трієнале «Інталіо» 2018 та 2021 років, виставка українсько-чеського екслібриса «Tandem» 2019 року, виставки унікальних офортів українських художників на кшталт Романа Романишина та Олега Денисенка та інші.
«Як і нинішня експозиція, усі ці проєкти підтверджують особливу цінність та багатовимірність цього мистецтва», — зазначили куратори експозиції з ЦСМ «Білий світ».
Фрагмент експозиції. Фото: ЦСМ «Білий світ»
Фрагмент експозиції. Фото: ЦСМ «Білий світ»
Фрагмент експозиції. Фото: ЦСМ «Білий світ»
Водночас вони зауважують, що мова офорта є універсальною, про що свідчить міцний зв’язок між митцями різних країн та їхнє постійне спілкування.
Новий проєкт визнаних офортистів Оксани Стратійчук та Вахтанга Мегрелішвілі «Київ — Тбілісі. Офорт» присвячений саме спільним і відмінним рисам української та грузинської шкіл. Кожен автор розповідає свою історію мовою графіки.
Киянка Оксана Стратійчук вважається однією з найбільш яскравих представниць українського графічного неомодерну.
Мисткиня Оксана Стратійчук. Фото: In Kyiv
На думку мистецтвознавців, в її творах, крім високого рівня майстерності відчувається особлива витонченість та природна сила. Античні та біблійні образи постають у її ранніх творах в інтуїтивно відчутій, умовно стилізованій, вишукано декоративній та вкрай естетизованій манері.
В експозиції Оксана Стратійчук зосередила свою увагу на варіативності модульного офорта. Образи тихих засніжених гір та лісів, шелестіння темних водойм якнайкраще підходять для демонстрації краси цієї техніки.
Вахтанг Джаніашвілі та засновник галереї Олександр Янович. Фото: Сергій Мазураш
Творчість Вахтанга Джаніашвілі (JANO) увібрала в себе як власне грузинську, так і європейську художню традицію. Його роботи дуже цікаві та оригінальні за змістом, а форма втілення образів свідчить про високий професіоналізм та майстерність автора.
Панівне хаотичне звучання міріад тонких ліній на цих творах де-не-де розступається, являючи жваві антропоморфні, тваринні та навіть рослинні силуети у контрастних чорному, білому і червоному кольорах.
Мистецький проєкт триватиме до 11 січня. Фото: Сергій Мазураш
За словами мистецтвознавців, одна з відмінних рис творчості JANO — віртуозне виконання найскладніших перегородок, насичена палітра кольорів та градація фарб.
Впродовж багатьох років митець викладає графіку в Академії мистецтв у Тбілісі, демонструючи майстерне поєднання можливості високого та глибокого друку та передаючи свій неабиякий досвід молодому поколінню.
В день відкриття експозиції Вахтанг Джаніашвілі приєднався до урочистостей онлайн, висловивши величезну підтримку нашій країні.
Виставка «Київ-Тбілісі. Офорт»
Коли: до 11 січня
Де: вул. Євгена Чикаленка, 21а
Розклад роботи галереї: ср-нд — 11:00-19:00; пн-вт — вихідні.
Вхід вільний
Тетяна АСАДЧЕВА, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua