Лабораторія драматургії НСТДУ, організована Національною спілкою театральних діячів України, покликана створювати нові круті та сучасні, а головне професійні п’єси та сприяти їх сценічному втіленню.
У межах фінального етапу IV Лабораторії драматургії пройдуть публічні перформативні читання новостворених п’єс. Першими їх мають змогу почути мешканці столиці та ще чотирьох міст України.
На зустрічах розбирали, як писати про війну. Фото: НСТДУ
Тема ІV Лабораторії: «Як говорити/писати про війну у драматургічних текстах». Для участі запросили 7 драматургів та 6 режисерів. На двох Резиденціях для них проводили семінари, майстер-класи, воркшопи з провідними драматургами, театрознавцями і психологом, консультації з кураторами — Лєною Лягушонковою та Павлом Ар’є, дискусії та обговорення.
Один з кураторів лабораторії — Павло Ар’є. Фото: НСТДУ
На зустрічах розглядали злободенні питання: які теми варто / не варто порушувати і коли саме, як фіксувати реальні історії та спілкуватися зі свідками, що в тексті та постановці може ретравматизувати, як говорити про війну в Україні і за кордоном, на великих і камерних сценах тощо.
З липня по жовтень учасники-драматурги працювали над створенням нових п’єс, а у першій половині жовтня учасники-режисери проводили репетиції-читання вже завершених текстів. Тепер усі бажаючі можуть першими почути нові п’єси на публічних читаннях у театрах.
Кілька місяців драматурги працювали над новими текстами. Фото: НСТДУ
Розклад публічних читань у Києві:
29 жовтня о 19:00 — читання п’єси «Стара, товста, розумна» Ганни Захожої. Режисерка Катерина Парфир’єва.
Де: Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра, Броварський проспект, 25
Про що п’єса: В степах Херсонщини пізня спекотна весна — третя після перемоги України. До рідного села повертається снайперша Ольга, щоб почати будувати перше приватне кладовище в країні. Але не всім ця ідея здається привабливою та перспективною.
Ліда, давня подружка Олі, хотіла будувати ресторацію на місті, де запланований новий цвинтар. До того ж, Ліда та Оля ще дівчатками посварилися через водія Михайла. Віра, донька Ліди, розкрадачка окопів та успішна чорна археологиня, теж незадоволена, бо відтепер до їх села буде прикута увага усієї країни. Виявилось, що всі всім заважають, але голова громади Василь Петрович, який щиро захоплюється Олею, ще цього не бачить і просить селян тільки про одне — до дня перемоги закопати нарешті окопи на краю села, облагородити, насіяти квітів та соняхів.
Три гострі лопати (і не тільки) в руках хорошої, поганої та злої. То закопають чи не закопають? Посадять? Хто кого? І чи знайдеться та, що вибереться із власної ями спогадів та провини? Наразі ясно одне: якщо ти копирсаєшся у собі достатньо глибоко, то віднайдеш скарб. Або міну.
30 жовтня о 17:00 — читання п’єси «Варвари цибулевої масті» Катерини Пенькової. Режисер Роб Фельдман.
Де: Театр драматургів, вулиця Петра Сагайдачного, 25Г
Про що п’єса: це трагікомедія, де головною персонажкою виступає польська волонтерка, яка приймає у себе українську біженку. Проблем додає її матір, яка ненавидить українців, як націю і вважає жахливим злом, що напливає зі сходу.
Сама українська біженка теж не дуже допомагає змінити ставлення до себе на позитивне, оскільки підтверджує всі можливі стереотипи: тягне до хати гуманітарку, ліпить на кухні вареники і в спальні приймає клієнток на манікюр. Втім, як виявляється, кожна з них має свої причини на подібну поведінку. П’єса розглядає проблеми волонтерів інших країн, які на початку повномасштабного вторгнення надали нам свою допомогу.
Вхід на читання вільний.
Довідка
Засновником та організатором «Лабораторії драматургії НСТДУ» є Національна спілка театральних діячів України.
Перша Лабораторія НСТДУ відбулася у 2019 році і була присвячена п’єсам для дітей. Учасники прослухали курс лекцій від 7 тренерів з України та Польщі, створили 11 драматургічних текстів для дитячої аудиторії. На Другій Лабораторії НСТДУ, яка проходила у 2020 році, драматурги писали п’єси для різних вікових категорій і видів театру. В результаті було створено 10 п’єс, які були прочитані на фінальному етапі Лабораторії — Фестивалі сучасної драми. На Третій Лабораторії НСТДУ учасники вчилися писати інсценівки, адаптації, трансформації чужих літературних творів і створили 11 текстів.
З моменту заснування Лабораторії написано більше тридцяти п’єс і багато з них вже отримали своє сценічне втілення на театральних сценах України! А також створено Бібліотеку української драматургії (на сьогодні у базі 80 авторів та 392 п’єси), яка постійно поповнюється іменами нових драматургів та новими текстами.
Нагадаємо, 21 жовтня Київ Модерн-балет презентує актуальну виставу про дискримінацію. Мовою танцю балет розповідатиме про різні форми дискримінації на противагу ідеям толерантності та взаємоповаги.
Марія КАТАЄВА, «Вечірній Київ»
Sourse: vechirniy.kyiv.ua